Maanfeest

Maanfeest 27 september 2015
800px-Mid-Autumn_Festival-beijing
Drakenlampionnenpaar in Peking

Het midherfstfeest (ook wel Chinees Maanfeest genoemd) is een Oost-Aziatisch feest dat op de vijftiende van de achtste maand van de Chinese kalender wordt gehouden. Begin oktober/september zal het maanfeest steeds plaatsvinden.
Het is de periode van de volle maan. Het ronde van de maan staat symbool voor de familie en de reünie.

Toevallig zag je op 27 september ook de bloedmaan.
De laatste keer dat dit gebeurde was in 1982 en de volgende keer is pas in 2033.

Hier een foto van een bloedmaan
(info bloedmaan)

IMG_6466

Een Chinees gezegde luidt: “In de herfst is de hemel helder en de maan schijnt uitzonderlijk”.

Oorspronkelijk was het Maanfeest een oogstfeest.
Men vierde het binnenhalen van de oogst en bedankte voor de opbrengst.

IMG_6407
Photocredits Megan Chin

Het voornaamste onderdeel van het Midherfstfeest is het eten van de maancake.
De vulling van de cake verschilt, de meest voorkomende is gevuld met een zoete pasta van lotusbloemen.
In het midden van het cakeje zit er een zoute eigeel in.
Het eigeel symboliseert de maan en ook weer de familie en de familiebanden.

Hier een foto van een maancake

IMG_6406FullSizeRender (3)

Om Maanfeest te vieren, ben ik op zaterdagavond met mijn familie bij mijn schoonzus haar Japans restaurant PARAPARA geweest. Daar hebben we gezellig met haar familie gefonduud!

parapar

The next morning ben ik naar Almere geweest en daar heb ik ook gegeten met een paar vrienden.
Omdat zondag echt officieel maanfeest was wilde ik wel feestelijk uitzien maar niet té overdressed.

Outfit of Sunday

IMG_6459IMG_6462

Daarom koos ik een outfit dat ik ook dagelijks zou dragen maar dan heels er onder!
Door heels aan je outfit toe te voegen zie je er gelijk een stuk feestelijker uit!
Bij deze outfit droeg ik een lichtgrijze blouse met een V hals.
Aangezien het koude weer en om te matchen met mijn clutch, droeg ik een leren blazer!

IMG_6454

Daarbij had ik een zwarte jegging aan.
Jegging is een samentrekking van het woord jeans en legging.
Persoonlijk vind ik zulke broeken he-mels!
Ze zitten super comfortabel, net als een legging maar hebben dan zakken wat enorm fijn is haha!

Daaronder had ik zwarte heels van Mango aan.

Hier een close-up foto
IMG_6458
Natuurlijk accessoires niet vergeten!
Bij deze outfit had ik gekozen voor een chique tas die je ook als clutch kan dragen.
Het is een zwarte leren tas met gouden details die ik van mijn schoonzus had gekregen thanks!
Om mijn pols had ik mijn zilveren horloge om van Citizen en aan de andere kant een zwarte haarelastiek wat onmisbaar is, altijd handig haha!

IMG_6456

Voor alle mensen die ook maanfeest hebben gevierd,
ik hoop dat je het naar je zin hebt gehad!

Liefde delen en weer kon herenigen met je familie en vrienden!

Liefs,

Jenny

2 thoughts on “Maanfeest

Geef een reactie

